reklama

Otčenáš za dušičky neznámych vojakov. Dolomity – Ossario del Pordoi

V jednom z najkrajších kútov talianskych Dolomitov je cintorín padlých vojakov. Cintorín je situovaný vysoko v horách a obkolesený je tými najkrajšími scenériami Dolomitov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Sú v ňom pochovaní vojaci z Prvej svetovej vojny aj z Druhej svetovej vojny. 

Dolomity - Ossario del Pordoi - Cintorín
Dolomity - Ossario del Pordoi - Cintorín (zdroj: Ivan Verner)

Mnohí iste už tušia, že píšem o pamätníku Ossario del Pordoi a o cintoríne, ktorý je umiestnený neďaleko sedla Passo Pordoi. Hoci som už o tomto mieste písala v jednom z mojích starších blogov, v tomto dušičkovom čase sa na toto miesto znova v blogu vraciam.

Pamätník Ossario del Pordoi - Dolomity
Pamätník Ossario del Pordoi - Dolomity (zdroj: Ivan Verner)

Vojna v Dolomitoch – pamätník Ossario del Pordoi

Každá vojna je nezmyselná a krutá. Taká bola aj Prvá svetová. Taliansko do nej vstúpilo v roku 1915. Frontová línia išla priamo cez náročný terén Dolomitov a veľa vojakov tam prišlo o život. S výstavbou vojenského cintorína začali krátko pred vypuknutím Druhej svetovej vojny. Na cintoríne je pochovaných 8582 ostatkov vojakov nemeckých, ale aj vojakov rakúsko-uhorských z Prvej svetovej vojny. Ostatky boli exhumované a prenesené z cintorínov v okolí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práce pokračovali v roku 1956, keď tu bolo pochovaných ešte 849 nemeckých vojakov, ktorí padli v Druhej svetovej vojne. Slávnostné otvorenie pamätníka Ossario del Pordoi bolo v roku 1959.

Cestou na cintorín -  Ossario del Pordoi - Dolomity - chvíľami bola krajina nádherne pochmúrna a temná  - zahalená do oblakov a hmly
Cestou na cintorín - Ossario del Pordoi - Dolomity - chvíľami bola krajina nádherne pochmúrna a temná - zahalená do oblakov a hmly (zdroj: Ivan Verner)

Je dušičkový čas a na zomrelých spomíname častejšie, ako inokedy. Keď som nedávno pri jednom hrobe na cintoríne stretla môjho známeho tak mi vysvetľoval, že je to hrob jeho babky. A že dedko zomrel na talianskom fronte – tak ako mnoho ďalších Slovákov. Nevedia, kde je pochovaný a sviečku mu chodia zapaľovať len tak symbolicky – pri hlavný kríž na cintoríne.

V myšlienkach som sa vrátila do Dolomitov. Na cintorín, ktorý sme navštívili pred rokom a v ktorom možná nepoznaní ležia aj slovenskí vojaci. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ossario del Pordoi - Dolomity
Ossario del Pordoi - Dolomity (zdroj: Ivan Verner)
Ossario del Pordoi - rozkvitnutý horec v blízkosti cintorína
Ossario del Pordoi - rozkvitnutý horec v blízkosti cintorína (zdroj: Ivan Verner)

A napadla ma krásna ľudová pieseň, ktorú pred rokmi starší muži z našej rodiny veľmi radi spievali. Bola to ťahavá smutná pieseň, ktorej sme my, ako deti vôbec nerozumeli.

1. 
Široko, ďaleko, v tej talianskej zemi,
[:široko, ďaleko, v tej talianskej zemi,
tam mi odpočíva moje potešení,
tam mi odpočíva moje potešení.:]

2. 
Keby ja vedela taliansky chodníčok,
[:keby ja vedela taliansky chodníčok,
išla by navštíviť milýho hrobíčok.:]

3.
Milý môj, milý môj, de je ten hrobčok tvoj,
[:milý môj, milý môj, de je ten hrobčok tvoj,
ohlas sa mi, de si, poznám ťa po reči.:]

4.
Vitaj, milá, vitaj, v tej talianskej zemi,
[:vitaj, milá, vitaj, v tej talianskej zemi,
ako si ma našla medzi kameňami.:]

5.
Našla som ťa milý, lebo som misela,
[:našla som ťa milý, lebo som misela,
lebo som na teba zabudnúť nemohla.:]

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak v duchu posielam jeden Otčenáš aj za dušičky neznámych vojakov, ktorí zomreli opustení a nepoznaní.

Aj v „ďalekej talianskej zemi“.

Zdroj textu piesne: www.hudba.zoznam.sk

Margita Vernerová

Margita Vernerová

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  126x

Žijem akosi príliš rýchlo. Ale čím viac so mnou krúti vír môjho pracovného života, tým viac si vážim chvíle šťastia, ktoré môžem prežívať s mojimi najdrahšími. A ešte niečo. Blogujem rada. :-) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu